Tariq Ramadan hat sich Ayaan Hirsi Alis Kritik zu Herzen genommen, die moderaten Muslime würden nicht genug gegen die extremistische Auslegung des Islam tun, wie sie in den Fällen des Mohammed-Teddybärs und der Verurteilung einer Vergewaltigten in Daudi-Arabien zum Vorschein komme.
In der Herald Tribune kontert Ramadan jetzt, er habe sich sehr wohl geäußert. Außerdem formuliert er eine eigenständige Kritik des Justizsystems so genannter islamischer Staaten. Und er bezieht Stellung zu den Attentaten in Algerien.
Ich finde Ramadans Position sehr gut. Er hat sich ziemlich entwickelt von der Position her, die er noch vor wenigen Jahren einnahm: Damals weigerte er sich, bestimmte Exzesse direkt und ohne Einschränkungen „unislamisch“ zu nennen. (Hier mein eigenes Porträt aus der ZEIT von 2004.) Ramadan zog eine diplomatische Art der Verurteilung vor, um es sich nicht mit Ultrakonservativen zu verderben (es gebe keinen Konsens zwischen den Gelehrten, ob bestimmte drakonische Strafen wie das Handabtrennen und das Steinigen und das Auspeitschen islamisch erforderlich seien, daher seien diese Strafen nicht anwendbar).
Ramadan bezieht heute eindeutig Stellung, und das verdient anerkannt zu werden. Er ist nicht ganz von selbst und freiwillig dort hin gekommen. Kritikerinnen wie Ayaan Hirsi Ali waren auch daran beteiligt, dass er seine Position vereindeutigt hat. Ich sehe darin einen Beleg für die Produktivität einer offenen, nicht konfliktscheuen, nicht höflichen Debatte über diese Dinge.
Zitat:
I started by rejecting any kind of victim mentality on the part of Muslims, for it would have easily been possible to claim that the media were once again covering only damaging stories about Muslims and Islamic countries. For Muslims to simply blame this „ongoing campaign against Islam, its Book, its Prophet and its values and practices“ is no longer enough.There comes a time, I wrote before Hirsi Ali’s accusation of silence among Muslims, where one should take a hard look at the state of affairs of the legal system in Islamic countries and draw some imperative (and constructive) conclusions. It is simply a shame! In the name of Islam, innocent people are accused, jailed, sometimes beaten and sometimes executed with no evidence and, moreover, no way to properly defend themselves. A woman, victim of a rape, becomes the accused in Saudi Arabia while a British teacher is jailed because her students decided to name a teddy bear „Muhammad“! And then, in Algeria, two recent suicide bombings have killed innocent civilians. If all this is done in the name of Islam, where are we heading?
In Islamic countries the judiciary system is often used for political reasons or so-called „religious concerns.“ The problem is much more serious and deep than the stories we have been getting in the media. These countries need profound reform. Let’s face it. A rape is a rape. While all the evidence has not been shown, it remains unacceptable to start by blaming the woman. To use the story of an innocent British teacher to show how much „we care about Islam“ is nonsense and should be rejected.
It is as if the teacher had become a government vehicle for showing its dedication to Islam and for some Muslims to convey their anger toward the West. First, anger is not good in itself; second to send it through a wrong and unjust means must be condemned. Did not the Prophet Muhammad say: „What is built on wrong foundation is wrong“?
Der ganze Text hier.